Biyoloji (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimBiyoloji (YL)
Program DirektörüProf. Dr. Deniz ŞİRİN
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıBiyoloji “21. Yüzyılın bilimi” olarak, sağlık, eğitim, tarım, orman, çevre, gıda, endüstri, biyoteknoloji, biyogüvenlik v.b. alanlarda önemli katkılarda bulunmaktadır. Mezunlarımız; Büyükşehir Belediyeleri, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndaki çeşitli birimlerde (örneğin, tarla bitkileri, zirai mücadele, arı üretim, gıda kontrol, veteriner kontrol, toprak ve su kaynakları, su ürünleri, biyoteknoloji v.b. alanlarındaki araştırma birimleri, klinik laboratuarları ve diğer tahlil laboratuvarları; gümrük muhafaza müdürlükleri, atık su arıtım tesisleri, milli parklar, özel çevre koruma birimleri, hayvanat bahçeleri) çalışabilmektedirler. Özel sektörde ise gıda sanayinde, çevre danışmanlık hizmeti veren kurumlarda, laboratuvar malzemesi üreten firmalarda, biyolojik üretim alanlarında, özel botanik bahçelerinde ve ilaç endüstrisinde görev alabilirler. TÜBİTAK’ta ve diğer kuruluşlardaki araştırma laboratuvarlarında araştırmacı olarak çalışabilirler. Lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademisyen olabilirler.
Mezunların Mesleki ProfilleriMezunlarımız; Büyükşehir Belediyeleri, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndaki çeşitli birimlerde (örneğin, tarla bitkileri, zirai mücadele, arı üretim, gıda kontrol, veteriner kontrol, toprak ve su kaynakları, su ürünleri, v.b. araştırma birimleri, hastanelerdeki moleküler biyoloji laboratuvarları, tahlil laboratuvarları; gümrük muhafaza müdürlükleri, atık su arıtım tesisleri, milli parklar, özel çevre koruma birimleri, hayvanat bahçeleri) çalışabilmektedirler. Özel sektörde ise gıda sanayinde, çevre danışmanlık hizmeti veren kurumlarda, laboratuvar malzemesi üreten firmalarda, biyolojik üretim alanlarında, özel botanik bahçelerinde ve ilaç endüstrisinde görev alabilirler. TÜBİTAK’ta ve diğer kuruluşlardaki araştırma laboratuvarlarında araştırmacı olarak çalışabilirler. Lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademisyen olabilirler.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarılı

 0-64

  FF

  0

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 Özel donanım

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Alanında sağlam bir bilgi temeli oluşturmak, bu bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda uygulayarak ülkemizin ekonomik gelişimine katkı sağlamak.
2-Bilgisayar başta olmak üzere bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanmak.
3-Bilimsel araştırmalar sırasında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
4-Bilimsel araştırma yaparak ulaştığı bilgiyi değerlendirmek, bu bilgiyi yazılı, sözlü ve görsel olarak başkalarına aktarabilme becerisi kazanmak.
5-Biyolojideki ilgi alanını belirlemek, bu alanda bir soruyu seçebilmek, sorunun çözümü için mevcut yöntemler arasından uygun olan(lar)ına karar verebilmek veya yeni çözüm yöntemi geliştirebilmek.
6-Biyolojinin toplumsal işlevini bilen, mesleki sorumluluk bilincine sahip ve bilimsel etik değerlere bağlı birey olmak.
7-Gelişen bilgi ve teknolojiye ulaşıp onu takip edebilecek, yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek, temel makaleleri okuyup tartışabilecek düzeyde İngilizce bilgisine sahip olmak.

Müfredat

Biyoloji (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 Güz Dönemi Biyoloji Seçmeli Dersler() 45
LÜ-B-41 Adli Botanik 3 0 5
LÜ-B-42 Bakteri Genetiği 3 0 5
LÜ-B-40 Biyolojide Dijital Fotoğraf Kullanımı 1 4 5
LÜ-B-43 Biyoremediasyon 3 0 5
LÜ-B-24 Doku Ve Hücre Kültürü 3 0 5
LÜ-B-44 İleri Moleküler Genetik 3 0 5
LÜ-B-17 Kanser Moleküler Biyolojisi 3 0 5
LÜ-B-34 Madikal Önemli Artropodlarda Vektörlük ve Vektörlüğün Tespiti 1 4 5
LÜ-B-07 Medikal Önemli Protozoonlarda Laboratuvar Tanısı 1 4 5
LÜ-B-36 Moleküler Biyolojide Güncel Konular 3 0 5
LÜ-B-12 Moleküler Biyolojide Kullanılan Güncel Teknikler 2 2 5
LÜ-B-18 Polen Morfolojisi 2 2 5
LÜ-B-39 Protozoon Ekolojisi 3 0 5
LÜ-B-27 Taksonomik Zoolojinin Prensip ve Metotları 3 0 5
LÜ-B-30 Türkiye´de Bitkisel Çeşitlilik 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2024-2025 Bahar Dönemi Biyoloji Seçmeli Dersler() 45
LÜ-B-41 Adli Botanik 3 0 5
LÜ-B-42 Bakteri Genetiği 3 0 5
LÜ-B-40 Biyolojide Dijital Fotoğraf Kullanımı 1 4 5
LÜ-B-43 Biyoremediasyon 3 0 5
LÜ-B-28 Botanikte Taksonomik Terminoloji 3 0 5
LÜ-B-44 İleri Moleküler Genetik 3 0 5
LÜ-B-17 Kanser Moleküler Biyolojisi 3 0 5
LÜ-B-29 Koruma Biyolojisi 3 0 5
LÜ-B-34 Madikal Önemli Artropodlarda Vektörlük ve Vektörlüğün Tespiti 1 4 5
LÜ-B-07 Medikal Önemli Protozoonlarda Laboratuvar Tanısı 1 4 5
LÜ-B-36 Moleküler Biyolojide Güncel Konular 3 0 5
LÜ-B-12 Moleküler Biyolojide Kullanılan Güncel Teknikler 2 2 5
LÜ-B-18 Polen Morfolojisi 2 2 5
LÜ-B-39 Protozoon Ekolojisi 3 0 5
LÜ-B-31 Siliyat Biyolojisi 3 0 5
LÜ-B-22 Sinyal İletim Yolları ve Düzenlenmesi 3 0 5
LÜ-B-23 Sitogenetik Ve Moleküler Sitogenetik Yöntemler 3 0 5
LÜ-B-27 Taksonomik Zoolojinin Prensip ve Metotları 3 0 5
LÜ-B-37 Tedavide Hücresel ve Moleküler Yaklaşımlar 3 0 5
LÜ-B-30 Türkiye´de Bitkisel Çeşitlilik 3 0 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

Ders & Program Çıktıları Matrisi

LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik
#
1111111
1111111
1111111
1111111
1111111
1111111
1111111
1111111
1111111
1111111
LÜ-B-41 Adli Botanik
#
4455245
4455245
4455245
4455245
LÜ-B-42 Bakteri Genetiği
#
4044340
4044340
4044340
4054340
LÜ-B-40 Biyolojide Dijital Fotoğraf Kullanımı
#
3343333
3334443
3333433
LÜ-B-43 Biyoremediasyon
#
5033450
5033450
5034450
LÜ-B-24 Doku Ve Hücre Kültürü
#
5455445
5544455
5455544
LÜ-B-44 İleri Moleküler Genetik
#
5052500
5052000
LÜ-B-17 Kanser Moleküler Biyolojisi
#
4343443
4343443
4343443
4343443
4343443
LÜ-B-34 Madikal Önemli Artropodlarda Vektörlük ve Vektörlüğün Tespiti
#
3333323
3333323
3333323
3333323
3333323
LÜ-B-07 Medikal Önemli Protozoonlarda Laboratuvar Tanısı
#
2133323
2133323
2133323
2133323
2133323
LÜ-B-36 Moleküler Biyolojide Güncel Konular
#
4355545
4355545
4355545
LÜ-B-12 Moleküler Biyolojide Kullanılan Güncel Teknikler
#
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
0050400
LÜ-B-18 Polen Morfolojisi
#
2235452
2235452
2235452
LÜ-B-39 Protozoon Ekolojisi
#
3444344
3444344
3444344
3444344
LÜ-B-27 Taksonomik Zoolojinin Prensip ve Metotları
#
3222222
3223222
LÜ-B-30 Türkiye´de Bitkisel Çeşitlilik
#
2134131
3124221
1143141
LÜ TEZ TEZ
#
0000500
0000500
0005000
3040542