Fen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim Türü
Tam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir.
(2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınması
İlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları
Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program Amacı
Biyoloji “21. Yüzyılın bilimi” olarak, sağlık, eğitim, tarım, orman, çevre, gıda, endüstri, biyoteknoloji, biyogüvenlik v.b. alanlarda önemli katkılarda bulunmaktadır. Mezunlarımız; Büyükşehir Belediyeleri, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndaki çeşitli birimlerde (örneğin, tarla bitkileri, zirai mücadele, arı üretim, gıda kontrol, veteriner kontrol, toprak ve su kaynakları, su ürünleri, biyoteknoloji v.b. alanlarındaki araştırma birimleri, klinik laboratuarları ve diğer tahlil laboratuvarları; gümrük muhafaza müdürlükleri, atık su arıtım tesisleri, milli parklar, özel çevre koruma birimleri, hayvanat bahçeleri) çalışabilmektedirler. Özel sektörde ise gıda sanayinde, çevre danışmanlık hizmeti veren kurumlarda, laboratuvar malzemesi üreten firmalarda, biyolojik üretim alanlarında, özel botanik bahçelerinde ve ilaç endüstrisinde görev alabilirler. TÜBİTAK’ta ve diğer kuruluşlardaki araştırma laboratuvarlarında araştırmacı olarak çalışabilirler. Lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademisyen olabilirler.
Mezunların Mesleki Profilleri
Mezunlarımız; Büyükşehir Belediyeleri, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ndaki çeşitli birimlerde (örneğin, tarla bitkileri, zirai mücadele, arı üretim, gıda kontrol, veteriner kontrol, toprak ve su kaynakları, su ürünleri, v.b. araştırma birimleri, hastanelerdeki moleküler biyoloji laboratuvarları, tahlil laboratuvarları; gümrük muhafaza müdürlükleri, atık su arıtım tesisleri, milli parklar, özel çevre koruma birimleri, hayvanat bahçeleri) çalışabilmektedirler. Özel sektörde ise gıda sanayinde, çevre danışmanlık hizmeti veren kurumlarda, laboratuvar malzemesi üreten firmalarda, biyolojik üretim alanlarında, özel botanik bahçelerinde ve ilaç endüstrisinde görev alabilirler. TÜBİTAK’ta ve diğer kuruluşlardaki araştırma laboratuvarlarında araştırmacı olarak çalışabilirler. Lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademisyen olabilirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.
Notlar
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.
Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
Harfli Notu
Katsayı
Başarı Durumu
90-100
AA
4.00
Başarılı
85-89
BA
3.50
Başarılı
80-84
BB
3.00
Başarılı
75-79
CB
2.50
Başarılı
65-74
CC
2.00
Başarılı
0-64
FF
0
Başarısız
Eğitim Öğretim Metotları
Eğitim Öğretim Metotları:
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
Önceden planlanmış özel beceriler
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Beyin Fırtınası
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Küçük Grup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Saha / Arazi Çalışması
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Özel donanım
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme / Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-Alanında sağlam bir bilgi temeli oluşturmak, bu bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda uygulayarak ülkemizin ekonomik gelişimine katkı sağlamak. 2-Bilgisayar başta olmak üzere bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanmak. 3-Bilimsel araştırmalar sırasında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. 4-Bilimsel araştırma yaparak ulaştığı bilgiyi değerlendirmek, bu bilgiyi yazılı, sözlü ve görsel olarak başkalarına aktarabilme becerisi kazanmak. 5-Biyolojideki ilgi alanını belirlemek, bu alanda bir soruyu seçebilmek, sorunun çözümü için mevcut yöntemler arasından uygun olan(lar)ına karar verebilmek veya yeni çözüm yöntemi geliştirebilmek. 6-Biyolojinin toplumsal işlevini bilen, mesleki sorumluluk bilincine sahip ve bilimsel etik değerlere bağlı birey olmak. 7-Gelişen bilgi ve teknolojiye ulaşıp onu takip edebilecek, yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek, temel makaleleri okuyup tartışabilecek düzeyde İngilizce bilgisine sahip olmak.